woensdag 31 maart 2010

Twittermania over showers, peepers en stalkers

Ik dacht altijd: Twitter is een exhibitionistisch medium. Aan iedereen maar vertellen wat je doet, denkt, waar je bent. it's all about me.

Er wordt wat afgeblèrt in de twitterether.

Maar nu ik zelf onder de naam brdi wat meer een twitteraar ben geworden, ben ik er achter dat het maar ten dele waar is. Twitter verrijkt, informeert, creëert nieuwe inzichten. Brengt me in contact met nieuwe muziek, geeft me de ruimte om heel snel te polsen en noem maar op.

Maar toch, die oude eerste gedachte houdt me nog steeds bezig.
Ik keek vanmorgen naar de profielen van een aantal bekende en onbekende twitteraars. En toen viel het me op dat enkelen van hen alleen maar volgen en anderen alleen maar gevolgd worden.

Twitter is niet alleen voor mensen die je van alles willen laten weten, de showers, het is ook een platform voor peepers.
Dat bracht me tot de volgende classificatie:

  • Showers hebben followers (soms heel veel), maar followen zelf niemand.
  • Peepers hebben geen followers, maar followen vooral de showers.
  • En dan heb je nog de stalkers. Die hebben ook geen followers, maar followen zelf één of een paar twitteraars.

Ik denk dat ik Showers, Peepers en Stalkers maar eens ga unfollowen en/of blokkeren.
Dat zal ze leren. Een mens heeft tenslotte voor de input twee oren en twee ogen en voor de output maar één mond.

2 opmerkingen:

ruud zei

Tja zo denkt de peepshowstalker?
Ook de ogen, de (lach)spieren, het lichaam (de houding) is output, dit zijn maar voorbeelden...
Er zijn vele infomatiewegen van en naar de mens...

brdi zei

Hoi Ruud,
Je hebt gelijk.
Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het arsenaal aan inputs, groter is dan het aantal outputs.
Kunnen we een hele boom over opzetten maar vanuit een survival gedachte lijkt me dat ook evolutionair logisch.